Informatica
1e bachelors Ingenieurswetenschappen
- mini-java:
de java-klasses die je nodig zal hebben
Installatie
java
Installatie
Eclipse
Eclipse is een gratis
professionele java editor en volgens ons de beste ever.
Download "Eclipse IDE
version for Java Developers" of "Eclipse Classic" van de download sectie.
Als je een recente
64-bit computer hebt, neem de 64-bitversie (alhoewel
32-bitversie ook werkt). Anders zeker de 32-bitversie. Dit kan
je checken in de Propertiespanel van Computer (klik met
rechtermuisknop op Computer): System Type: 64-bit operating
System.
Documentatie
java-programmeertaal
Beheer je code
Voor je project moet je je code delen, versies
bijhouden enzovoorts. Dit kan op verschillende manieren.
- Gebruik OneDrive om files tussen
verschillende computers te synchronizeren en te delen met
anderen.
- Een equivalent alternatief is Dropbox.
- Een beetje professioneler is het
gebruik van subversion. Merk op dat dropbox
gebruik maakt van subversion. Nog professioneler is git,
maar dat is dan ook een beetje ingewikkelder.
Java-technologie
- Tips voor Eclipse:
- alt+shift+R om naam te veranderen (overal waar het
gebruikt wordt)
- cltr+shift+G geeft alle referenties van een klasse,
variabele of methode
- dubbelklikken op tab om je code in full screen te zien
- Enkele korte video's:
- Het maken van controleerbare
animaties:
- Informatie over het regelen van de snelheid/framerate van je
programma vind je hier.
- Een voorbeeld van het switchen
van
panels
in een venster vind je hier
(is reeds aanwezig in de template van het project)
- Enkele handige tekenfuncties:
grid tekenen (super handig tijdens ontwerp!!), tekst
aligneren, pijlen tekenen (zo kan je je vectoren tonen),
toerenteller en meer (zie
demo programma).
- Tekenen van een afbeelding:
- BufferedImage i =
ImageIO.read(getClass().getResource("/resources/andromeda.jpg"));
g.drawImage(i, 0, 0, null);
- Met Runnable jars kan je
javaprogramma's uitvoeren op elke computer waarop java staat.
- Runnable jars kan je uitvoeren zoals gewone
programma's: je start ze door te doubleclicken
- zie java-boek 1.6.5. jar-files en runnable jars
- Aanmaken van runnable jars in Eclipse is
heel eenvoudig:
- Menu ‘File’: Export => Java =>
Runnable JAR file
- Je kiest vervolgens de klasse met de
main() die uitgevoerd moet worden
- Eclipse zorgt ervoor dat alle nodige
class-files mee in de jar komen
- Zorg dat beeldjes
en audiofiles ook in de jar komen door ze bij je
packages te
zetten
(eventueel een subfolder)!
-
OPGELET: je moet de images zo inladen
& zet je images bij je code (in je package)!
- BufferedImage i
=
ImageIO.read(getClass().getResource("/resources/andromeda.jpg"));
tonen van images: g.drawImage(i,
0, 0, getWidth(), getHeight(), this);
- File inlezen:
this.getClass().getResourceAsStream("Instructies.txt");
zet file bij je code
folders scheiden via '/'
- Foutboodschappen (bvb programma crasht) kan
je zien door jar uit te voeren in een console: java -jar jarfilenaam (moet je uitvoeren in de folder waar de jarfile
staat of pad meegeven). Al de printouts en errors kan je nu
zien!
- als je runt met java -jar jarfilenaam
> output.txt, dan wordt de output naar de
tekstfile geschreven
- Windows
- start console met Windowstoets + tijp
'cmd' OF tijp 'cmd.exe' in de balk (waar het pad
staat) van windows explorer (dan ben je direct in de
goede folder)
- ga naar de folder van de jar-file en
voer deze uit
- de
belangrijkste windows-commando's vind je hier (heb
je nodig: C: of
D:, cd, dir, )
- Linux of Apple Ios
- Om toetsen van het
toetsenbord in te lezen
- Door middel van een 'KeyListener': informatie vind je hier
en hier
- Door middel van 'Key Binding': informatie vind je hier
en hier
- Let op: het
gepaste JPanel (of andere component) moet de 'focus' hebben,
anders worden de toetsenbordaanslagen niet door Java
geregistreerd. Hiervoor gebruik je onder andere de methodes
'requestFocus()' (bijvoorbeeld bij aanmaken van een paneel),
'isFocusable(false)' (om er voor te zorgen dat de focus niet
naar een knop op het paneel kan gaan), 'grabFocus()',
'requestFocusInWindow()', etc. Zie eventueel de Java
documentatie hier!
- Je venster op fullscreen
zetten: Dimension
screenSize = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
Dit geeft je de schermgrootte, je kan je JFrame dan aanpassen
met setSize(screenSize.width,
screenSize.height).
- Sla user
preferences (gebruikersvoorkeuren zoals naam en level
bvb) op de lokale computer als volgt:
- import java.util.prefs.Preferences;
- Preferences prefsData = Preferences.userRoot();
- prefsData.put("PlayerName", "jan"); // eenmaal opgeslagen op
de computer kan je de waarde terug opvragen gebruik makend van
de key (hier: "PlayerName").
- String default_waarde = "no_name"; // als de waarde nog niet
is opgeslagen, wordt deze waarde teruggegeven door de volgende
functie:
- String naam = prefsData.get("PlayerName", default_waarde);
- Voor het tekenen is het soms handig om de assen te verplaatsen of roteren
(affiene transformatie). Hier voor images:
AffineTransform transform = new
AffineTransform();
transform.setToTranslation(scaleX, scaleY);
transform.rotate(hoekInRadialen);
Graphics2D g2d = (Graphics2D)g; // omzetten
graphics-object naar het krachtigere Graphics2D
g2d.drawImage(myImage, transform, null);
- Back to the
top -