

TOPIC B: Arrays.
Contents :
ARRAY
of
CARDINAL,
CONST.
Standards:
indentation, naming!
Exercises :
D1: Een array vullen.
- open de Modula2 compiler XDS: start -> programs ->
[TW]
Programming
->
XDS
environment
copieer de
naar een nieuwe file (denk eraan: dezelfde naam als de module!), run
het en probeer het te begrijpen.
- a) Definieer een array met 10 integers. Vul ze met allemaal enen
en print ze af.
- b) Vul de array met de indices van de elementen. Gebruik een
constante voor de array grootte. Verander de waarde van de constante in
bvb. 20.






S1: Array met veelvouden en de machten van -2.
start met de solution
of D1
- Vraag een getal aan de gebruiker en vul de array met de
veelvouden van dat getal.
- Vull de array met de machten van -2 (zonder gebruik te maken van
een macht functie).
Print de array.
- Bereken en print het gemiddelde van alle waarden.
- oplossing (array
van 20 elementen): gemiddelde
= 34952
- Verander de array grootte in 40, werkt uw programma nog steeds?





S2: Curve tekenen
Start met dit
programma.
Gegeven zijn twee arrays x en z.
Gevraagd:
- Print beide arrays af als koppels, waarbij eerste element i-de
element van x is en tweede het i-de element van z is:
- (10, 5)
- (20, 7)
- (30, 8)
- ...
- Deze punten stellen een functie voor in de X-Z ruimte. Teken deze
door een kubusje van grootte 8 te tekenen in elk punt.
- test uw code voor LENGTE
= 100 en voor F1 = FALSE
- Definieer de array van -LENGTE
tot LENGTE, laat elke
FOR-lus ook van -LENGTE
tot LENGTE lopen.
- Verbind elk punt met de oorsprong (0, 0, 0).
- Verbind alle punten met een lijntje.
S3: Eigenschappen curve
Start met het
programma uit de vorige oefening.
Gevraagd:
- Zoek de grootste waarde van de z-array en print deze af.
- test uw code voor LENGTE
= 100 en voor F1 = FALSE.
- Print de elementen van de array af, zolang de waarden stijgen
(zolang de
functie die voorgesteld wordt met y[i], monotoon stijgend is). Eventueel
mag je de punten ook tekenen.
- test uw code voor LENGTE
= 100 en voor F1 = FALSE,
het
moet
blijven
werken!





D2: Beweging
open Modula2 compiler XDS: start -> programs -> [TW]
Programming
->
XDS
environment
run
Dit programma toont hoe je een figuur kunt laten 'verdwijnen', je wacht
even en maakt het dan weer zwart (de achtergrondkleur).






S4: Functie aflopen.
Bestudeer eerst D1 & D2.
Start met deze code of je
oplossing van S2.
- Teken de curve stap-voor-stap. Wacht na elk punt even voor je de
volgende tekent. Vergeet de DrawEverything() niet.
- Laat een kubus de vorm van de curve volgen. Veeg de oude kubussen
weg. Doe dit
mbv de ClearScreen().
- Test uw code voor LENGTE
= 100 en voor F1 = FALSE.





H1: Fill array with the fibonacci numbers
- Define an array of 10 cardinals. Fill it with the Fibonacci
numbers
(see
topicA#H2). They are defined as a sequence of numbers:
- N<1> = 1, N<2> = 1
- N<i> = N<i-1> +
N<i-2> for
i > 2
- Print the array.
- Ask the user for a certain element of the array and print it out.
- Ask the user for the 16th element. What happens?
- Calculate the sum and the average of the 10 first Fibonacci
Numbers.
T1: Output
- What is the output of the following program?
.....






