Object-Oriented Programming with Java

Java & UML documentation


Voor alle opmerkingen:   jan.lemeire@vub.ac.be of aswinnen@vub.ac.be
Alle voorbeelden in 1 zip file (extraheer naar een folder die je als workspace gebruikt in Eclipse)

Voorbeeld 1: wat is Object-geöriënteerd programmeren?

  'vind de DVD' programma

  Bottles Demo

  Quick Java Intro

Voorbeeld 2: een eerste GUI applikatie met Swing

  Java Swing Tutorial (Goed startpunt om zelf Swing te leren)

  Java Swing Documentatie (klik in linkerbovenhoek op javax.swing om alle klasses van Swing te zien)

Oefening 1: Objecten

Doel: Maak de mentale stap van procedureel programmeren (functies) naar object-georienteerd programmeren (objecten).
  SuperClass.java: Voorspel aan de hand van de code de output. Klassediagram.

Oefening 2: Calculator

             Opgave

        Uitbreidingen

Oefening 3: FigurePanel

Opgave
Doel: een applikatie maken om verschillende figuren te tekenen & interaktief te bewerken.
Code: Figure.java & FigureWindow.java
 Java oplossing
 Modula-2 oplossing:  Opgave uitbreidingen
  1. Gebruik een flexibele Vector in plaats van een array.
  2. Zorg ervoor dat er composietfiguren kunnen getekend worden, die bestaan uit combinaties van de basisfiguren.
  1. Elimineer de if (item == "Vierkant"){ else if ... else if ... constructie in de processMouseEvent van FigurePanel, gebruik makend van de java meta-informatie in de Class klasse. OF ga direkt naar puntje 4.
           4. Om een nieuwe composietfiguur toe te voegen aan de combobox, zal voorgaande oplossing niet werken! Bedenk een andere oplossing.
           5. Verwijder met een rechtermuis klik de geklikt figuur.

Oefening 4: Linked List

Maak een klasse voor een generieke Linked List:
Gedeeltelijke Oplossing: LinkedList.java, maakt gebruik van Figure.java om het te testen

Oefening 5: FigurePanel vervolg

  1. Vervang de vector door een Linked List
  2. Voeg een 'toolbox' doe waaruit je een aktie kan kiezen (gebruik togglebuttons): 
  3. Voeg een popup-menu (die je vult met menuItems) toe aan een figuur met volgende acties: verwijderen, kleur veranderen (gebruik het kleurmenu), ...
  4. Zorg ervoor dat je een composietfiguur kan editen (herbruik bestaande code!!)

Oefening 6: MVC

Use the awt Graphics object (see Java Reference)
Create your own listeners to connect the object

Object-Oriented Design

    Scheme: Van Programmeer Noden tot Object-Oriented Programming

- Back to the top -