WPO1

Oefeningen werkcollege 1

In dit werkcollege worden de beginselen van het programmeren in C# aangeleerd. Hierbij wordt het gebruik van variabelen, de grafische interface en enkele bijhorende elementen aangetoond. Hiernaast wordt ook het gebruik van Visual Studio aangetoond. De variabelen die we zullen gebruiken kunnen onderverdeeld worden in 4 grote groepen:

Het gebruik van elk type variabele wordt hier geïllustreerd.

// declareer eerst de variabelen // dit gebeurt door de naam van de variabele te laten voorafgaan // door het type double value_double; float value_float; int value_int; char value_char; string value_string; bool value_bool; // zorg ervoor dat de variabelen en waarde bevatten value_double = 5.0; // merk de f: deze duidt aan dat het getal als float gezien moet worden value_float = 5.0f; value_int = 5; // geen komma! value_char = 'a'; // enkele aanhalingstekens value_string = "dit is een string"; // dubbele aanhalingstekens // voer enkele bewerkingen uit value_int = 5+8; // levert 13 op value_double = 5.6+3.9; // = 9.5 value_string = "test" + "bla" // = "testbla"

Visual Studio (C#) biedt de mogelijkheid aan om waarden van een formulier uit te lezen. Waarden naar een formulier schrijven is eveneens mogelijk. De gebruikelijke controls (textbox, label, enz.) handelen de in- en uitvoer van waarden af als tekenreeksen (string). Om de waarden van een formulier (control) te gebruiken, moet men eerst de conversie van een string het gepaste type uitvoeren.

// inlezen van een control (.Text) naar een variabele (double) // txtInput.Text is van het type string value_double = double.Parse(txtInput.Text); // equivalent value_double = Convert.ToDouble(txtInput.Text); // inlezen van een control (.Text) naar een variabele (float) value_float = float.Parse(txtInput.Text); // equivalent value_float = Convert.ToSingle(txtInput.Text); // inlezen van een control (.Text) naar een variabele (int) value_int = int.Parse(txtInput.Text); // equivalent value_int = Convert.ToInt32(txtInput.Text); // inlezen van een string gebeurt zonder conversie // string naar string heeft geen conversie nodig value_string = txtInput.Text;

Omgekeerd wordt een waarde steeds eerst naar een string omgezet voordat deze op het scherm weergegeven kan worden. Dit wordt geïllustreerd in onderstaand codefragment.

// wegschrijven van een variabele naar een control (.Text) // txtOutput.Text is van het type string txtOutput.Text = value_double.ToString(); // wegschrijven van een variabele naar een control (.Text) txtOutput.Text = value_float.ToString(); // wegschrijven van een variabele naar een control (.Text) txtOutput.Text = value_int.ToString(); // wegschrijven van een string // string naar string heeft geen conversie nodig txtOutput.Text = value_string;

Tijdens de lessen worden ook verkorte notatie's gebruikt. Deze werken wel enkel voor enkelvoudige datatypes.

txtOutput.Text = "" + value_double; txtOutput.Text = "" + value_float; txtOutput.Text = "" + value_int;